Kampania edukacyjno – profilaktyczna „Idź obok mnie”

Kampania edukacyjno – profilaktyczna „Idź obok mnie”

„Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź po prostu obok mnie i bądź moim przyjacielem.” Alberta Camus

„Idź obok mnie” – to prośba o dar bycia ze sobą, interakcji, porozumienia, wsparcia w każdym środowisku, w którym funkcjonujemy – zwłaszcza w rodzinie.

 

 

Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii Oddział Terenowy w Gorzowie Wielkopolskim przeprowadza lokalną kampanię edukacyjno – profilaktyczną „Idź obok mnie” kierowaną do mieszkańców Gorzowa Wielkopolskiego – głównie dzieci, młodzieży i ich rodzin, ale także nauczycieli, wychowawców.

 

Program jest zgodny z 1. celem głównym Strategii polityki społecznej województwa lubuskiego  na lata 2014-2020: „Wyrównywanie szans rozwojowych dzieci i młodzieży – realizowany poprzez wspieranie rodziny w wypełnianiu jej funkcji” – cel strategiczny – Promocja zdrowia poprzez upowszechnianie wiedzy o przyczynach i skutkach uzależnień. Kształtowanie u dzieci oraz młodzieży systemu wartości, właściwych postaw i umiejętności ułatwiających dbałość o zdrowie.

Program jest zgodny z zadaniem wynikającym z „Wojewódzkiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii”, które polega na edukacji i profilaktyce w zakresie problematyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i uzależnień behawioralnych. Obejmuje swoim działaniem dzieci i młodzież w krytycznym wieku 13-20 lat  (intensywny rozwój, budowanie niezależności, silne wpływy grupy rówieśniczej).

ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE    

Program wykorzystuje różne strategie, które wzajemnie się uzupełniają i wzmacniają:

  • strategia przekazywania informacji (przekazywanie wiedzy na temat rozpowszechnienia używania i nadużywania narkotyków oraz konsekwencji takich zachowań oraz przekazywanie informacji o możliwościach pomocy; informacje będą dotyczyć ważnych z perspektywy odbiorców i realnych konsekwencji używania),
  • strategia edukacyjna nastawiona na poprawę umiejętności życiowych i społecznych adresatów programu (podejmowanie decyzji, odpieranie presji, radzenie sobie
    ze stresem, rozwiązywanie problemów, porozumiewanie się i krytyczne myślenie).

ODBIORCY

Odbiorcami bezpośrednimi programu są mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego. Główne grupy odbiorców poszczególnych działań:

– uczniowie szkół podstawowych i średnich

– rodziny, opiekunowie dzieci i młodzieży przejawiającej zachowania ryzykowne

– osoby poszukujące informacji na temat możliwości uzyskania pomocy

– wychowawcy, pedagodzy, pracownicy socjalni i inni dorośli pracujący zawodowo
z rodzinami, dziećmi i młodzieżą.

CELE

Głównym celem programu jest edukacja ogółu społeczności lokalnej w zakresie wiedzy
o różnych formach profilaktyki problemów związanych z uzależnieniami.

Cele szczegółowe:

  • wzmocnienie rodziców i opiekunów, jako ważnych uczestników prewencyjnych działań dotyczących uzależnień,
  • wyposażenie rodziców w podstawową wiedzę na temat sztuki wychowania i profilaktyki rodzinnej w celu ochrony dzieci i młodzieży przed używaniem środków psychoaktywnych,
  • podniesienie świadomości odbiorców na temat szkodliwości używania środków psychoaktywnych;
  • zapewnienie rzetelnych informacji na temat ryzyka jakie niosą ze sobą uzależnienia
    oraz upowszechnienie wiedzy w tym zakresie, w szczególności na temat oferty pomocy,
  • podniesienie poziomu wiedzy i zwiększenie świadomości ryzyka związanego
    z możliwością uzależnienia się od substancji psychoaktywnych lub uzależnień behawioralnych,
  • promowanie alternatywnych dla zachowań ryzykownych sposobów spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież,
  • podniesienie poziomu wiedzy osób pracujących z dziećmi i młodzieżą w obszarze profilaktyki uzależnień,
  • wzmocnienie znaczącej roli rodziny w zapobieganiu narkomanii,
  • zachęcenie do zwiększenia częstotliwości kontaktów między rodzicami a dziećmi,
  • zwrócenie uwagi na jakość relacji w rodzinie,

Etapy Kampanii:

  • HAPPENING Działanie w przestrzeni miejskiej. Spotkanie dla różnych grup wiekowych odbiorców programu: dzieci młodsze – przedszkolaków; dzieci starsze – uczniów szkół podstawowych; młodzież – uczniów szkół średnich, rodziców. Każda grupa prezentuje krótki własny program ( m.in. prace plastyczne, monidło, karaoke) mieszkańcy miasta również uczestniczą w tych działaniach. Na planszach usytuowanych pomiędzy grupami będzie można dopisać własne przemyślenia dotyczące zdrowia, rodziny i dorastania.
  • „W RODZINIE – FORUM POZYTYWNE” Zorganizowany konkurs wiedzy
    na temat rodziny w powiązaniu z profilaktyką uzależnień dla uczniów szkół podstawowych. W Konkursie udział biorą pięcioosobowe zespoły ze szkół uczestniczących w programie. Zadanie przybiera formę różnorodnych aktywności (plakat, test wiedzy, kalambury, mediacja). Uczestnicy oprócz nagród zdobytych
    dla szkoły otrzymają indywidualnie podkładki pod myszkę z hasłami zachęcającymi do wzmacniania relacji w rodzinie.

Podczas Forum nastąpi spotkanie pedagogów szkolnych – moderowana dyskusja
na temat możliwości realizacyjnych dotyczących profilaktyki oraz systemu wsparcia szkół w sytuacji kryzysowej.   

 

  • KONKURS DLA UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH NA FILM POD HASŁEM „DOM – WSZYSTKIE UCZUCIA DUŻE I MAŁE” Przedmiotem konkursu jest przygotowanie krótkiego filmiku mającego na celu ukazanie rodziny oczami młodych osób wkraczających w dorosłe życie. W konkursie mogą brać udział uczniowie gorzowskich szkół średnich.

Cele konkursu to m.in.:

  • zwrócenie uwagi na jakość i znaczenie relacji w rodzinie,
  • promowanie konstruktywnych i twórczych sposobów spędzania przez młodzież wolnego czasu,
  • zachęcenie uczniów do konstruktywnego wykorzystania urządzeń multimedialnych.

 

Zwycięski film zostanie zaprezentowany na konferencji pt. „Profilaktyka w rodzinie – równowaga serca i rozumu” będącej podsumowaniem kampanii.

 

  • KONFERENCJA „PROFILAKTYKA W RODZINIE – RÓWNOWAGA SERCA I ROZUMU”

Konferencja jest podsumowaniem Kampanii. Głównymi odbiorcami są wychowawcy, pedagodzy, pracownicy socjalni i inni dorośli pracujący zawodowo z rodzinami, dziećmi
i młodzieżą.

Główne tematy konferencji to:

Jak się komunikujemy – w rodzinie, w grupie rówieśniczej, w społeczności lokalnej?

Jak widzą świat nasze dzieci? Czego potrzebują od dorosłych? Co kształtuje ich świadomość
i poglądy?

Jakie relacje w rodzinie są zdrowe?

Relacje w rodzinie a problemy uzależnień.

Podczas konferencji wystąpią specjaliści i nastąpi prezentacja zasobów instytucjonalnych
i osobowych w zakresie profilaktyki i leczenia uzależnień.

 

  • W ramach Kampanii powstał INFORMATOR, który zostanie przekazany
    do instytucji i placówek działających w obszarze profilaktyki i terapii uzależnień.

 

Zadanie jest współfinansowane ze środków Miasta Gorzowa Wielkopolskiego oraz środków własnych Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii Oddział Terenowy Gorzów Wielkopolski.